REVIEW NIEUWE LEGO 42128 TECHNIC ROBUUSTE SLEEPWAGEN

Lang geleden, in de jaren 80, toen muziek episch was en mode twijfelachtig was, begon mijn LEGO-reis met kant-en-klare kerstklassiekers zoals de 6080: Castle of 6392: Airport. Mijn favoriete set als kind was de 6482: Rescue Helicopter.

Een paar jaar daarna kreeg ik mijn allereerste Technic-set ooit, een die ik nog steeds heb. Die set was 8837: Pneumatic Excavator, en werd aangedreven door pneumatische pompen. Destijds was het baanbrekend, tegenwoordig ziet die specifieke set er een beetje primitief uit. De kracht van de pneumatic pomp kan nog steeds worden geïntegreerd in moderne sets, maar hoe houdt deze stand tegen de toeters en bellen van motor aangedreven functies?

Bekijk alle LEGO Technic sets

Laten we eens kijken in mijn recensie van de LEGO Technic Heavy-duty sleepwagen.

De sleepwagen is gestileerd naar modellen welke vaker worden aangetroffen in de USA. Ze zijn vaak gemaakt door Kenworth, of - voor mensen van een bepaalde leeftijd- , de Rhino truck van M.A.S.K. De cabine heeft dus een lange motorkapneus, die naar voren kan worden geklapt om de motor te onthullen. De slim werkende zuigers heeft dankzij een versnellings bak systeem dat is verbonden met een set wielen. Maar dit is een klein detail vergeleken met de rest van de set.

 

Grootschalige Technic-voertuigen hebben vaak een complex versnellingsbak systeem om de verschillende bewegende functies te bedienen. Maar voor deze set gaat dit gepaard met een buizensysteem om de pneumatische elementen aan te drijven.

Ik worstel normaal gesproken een beetje met sommige delen van deze aangesloten systemen, omdat ze een beetje onhandig kunnen zijn, maar het enige wat ik hier lastig vond, was het slangensysteem. Ze worden weergegeven in de instructies met de afmetingen ervan vermeld in de instructies, dus ik raad ten zeerste aan de onderdelen te meten voordat je ze op hun plaats monteert.

Ik raad ook aan om hun plaatsing in de set exact te volgen terwijl je eromheen bouwt. Ik vergat een buis door een bepaalde opening te monteren, dus ik moest een gedeelte uit elkaar halen om het alsnog te monteren.

Dit is geen probleem van de set of van de instructies, maar een makkelijk te maken fout van mijn kant.

Er zijn twee manieren van 'controle' voor de verschillende bewegende delen van de sleepwagen.

Het slangsysteem voedt drie verschillende functies, terwijl de andere worden aangedreven door ouderwets draaien van wieltjes. De pneumatische functie omvat dus het neerlaten en omhoog brengen van een trekbalk aan de achterzijde, evenals het omhoog en omlaag brengen van de kraanachtige arm en het uitschuiven ervan.

Het hele pneumatische systeem wordt aangedreven door een enkele pompschakelaar. Een paar pompjes geven is genoeg om alle functies te laten werken en is behoorlijk bevredigend om te gebruiken.

De andere functies werken door een aantal verschillende versnellingen te draaien. Deze omvatten het verhogen of verlagen van de centrale set wielen.

Er zijn een paar steunpoten die aan weerszijden van de truck gemonteerd zijn en ook in het achterste gedeelte. Het systeem dat dit regelt, is een beetje moeilijk om te bedienen en de uitvoering van het mechanisme is een beetje ruw voor de vingers.

De andere handmatige functie is een versnellingsknop op de cabine van de vrachtwagen, deze draaien terwijl je de vrachtwagen verplaatst, en fungeert als een eenvoudig, effectiever stuursysteem.

De combinatie van de twee verschillende systemen resulteert in een verscheidenheid aan speelfuncties. De pneumatische functies zijn zeker de meest vermakelijke en veel geavanceerder dan mijn eerste Technic-build.

Zodra het binnenste gedeelte van de sleepwagen is voltooid, wordt de buitenste schil bekleed. Het oranje, witte en blauwe kleurenschema staat de build erg mooi en dat wordt zeker versterkt door de nummerstickers. Sommige stickers hebben als doel de verschillende werkfuncties te labelen.

Een van mijn kenmerkende onderdelen van de constructie zijn de Technic-platen die worden gebruikt om het laadgedeelte van de vrachtwagen te bekleden. Het is een eenvoudig gebruik van onderdelen, maar geeft de set en een geweldige afwerking. zeer mooi!

Jammer dat hetzelfde niet gezegd kan worden over de voorkant van de vrachtwagen. Er is een grote opening tussen de spatbord elementen en de voorkant van het bumpergedeelte. Dat gezegd hebbende, ziet het voorrooster er erg gaaf uit, vooral met de glanzende zilveren roosterplaten.

Een ander gedeelte dat niet zo leuk is als de andere functies, is het paar draden dat langs de arm loopt. Deze worden handmatig bediend en maakt gebruik van een versnelling en Technic stangpen om de trekhaken af ​​te wikkelen en te laten zakken. Dit is een beetje onhandig. Het heeft misschien niet de technische aantrekkingskracht van de Control+ en app-besturing, maar je verbaast je over het pneumatische systeem, dat is verweven met de meer traditionele functies.

Ik leg normaal gesproken de nadruk bij het bouwen van een grote Technic-set, dat elke kleine fout kan later tot grote problemen leiden. Afgezien van de kleine hapering met de plaatsing van de slangen, heb ik echt genoten van het bouwen van deze set en ondanks de grootte zou het een goede maar uitdagende introductie tot LEGO Technic zijn. Deze set is opgebouwd te zien in de LEGO winkel 2TTOYS, zo snel mogelijk na de introductie datum 1-8-2021.

 

Terug naar blog