Investering van LEGO ter ondersteuning neuro divergente kinderen

De LEGO Foundation investeert 20 miljoen dollar om innovatie te stimuleren ter ondersteuning van neurodivergente kinderen

De LEGO Foundation lanceert een nieuw acceleratorprogramma - Play for All - dat is ontworpen om de sterke punten van neurodivergente kinderen te vieren en ervoor te zorgen dat alle kinderen het recht hebben om te spelen, te leren en te gedijen.


Ter gelegenheid van de Autism Acceptance Month kondigt de LEGO Foundation de lancering aan van een nieuwe Accelerator-beurs: een aandelenvrij financierings- en mentorprogramma voor een bepaalde tijd voor sociale ondernemingen, ondernemingen en organisaties die autistische kinderen en kinderen willen ondersteunen met ADHD met spelend leren.

"Wanneer neurodivergente kinderen worden begrepen, gewaardeerd en gemachtigd, profiteert iedereen van hun belangrijke en vaak buitengewone bijdragen", merkt Dr. Maureen Dunne op, senior adviseur en expert op het gebied van speciale onderwijsbehoeften en handicaps voor de Play for All Accelerator. “Neurodivergente uitvinders, wetenschappers en kunstenaars hebben hele industrieën hervormd. Ik ben heel blij dat de LEGO Foundation zich heeft gecommitteerd om te investeren in het opnieuw vormgeven van de wereld van spelen en leren, zodat innovators, specialisten en mensen met ervaring samen kunnen bouwen aan een toekomst die de volledige participatie van neurodivergente kinderen in de samenleving ondersteunt.”

Het wordt algemeen erkend dat de middelen voor neurodiversiteit en ondersteunende diensten wereldwijd ondergefinancierd zijn en dat onderwijsoplossingen en innovatie ontbreken. Tot op heden zijn investeringen grotendeels gericht geweest op het verbeteren van het begrip van oorzaken en diagnose, en onderwijstechnologie is meestal aangepast aan, niet ontwikkeld voor, neurodivergente kinderen. Hierdoor is een financieringskloof ontstaan ​​tussen wetenschappelijk onderzoek en innovatie, wat betekent dat investeringen niet voldoen aan enkele van de meest kritieke en basisbehoeften van neurodivergente kinderen. Verdere investeringen zijn nodig om innovators aan te moedigen producten, diensten en platforms te bouwen die elk neurodivergent kind en de gezinnen en scholen die hen ondersteunen, naar een hoger niveau tillen. Als zodanig hoopt de Play for All Accelerator innovaties te ontdekken, te inspireren en op te schalen die kunnen helpen deze kloof te dichten, een gebrek aan speelse leerervaringen in scholen, huizen en gemeenschappen aan te pakken en alle kinderen een gelijke kans te bieden om de vaardigheden te oefenen die nodig zijn om te gedijen in de 21ste eeuw.

Kinderen spelen samen met LEGO-sets

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) schat dat een miljard mensen of 15% van de wereldbevolking een of andere vorm van handicap heeft, waarbij bij 1 op de 160 kinderen autisme wordt vastgesteld. Wereldwijde schattingen suggereren ook dat 5% van de wereldbevolking AD(H)D heeft (gediagnosticeerd en niet gediagnosticeerd).

“Wij zijn van mening dat meer neurodivergente kinderen de kracht moeten ervaren om te geloven dat ik het kan”, zegt Anne-Birgitte Albrectsen, CEO van de LEGO Foundation. “Door de Play for All Accelerator open te stellen voor organisaties overal ter wereld, kunnen degenen die hiervan profiteren een katalysator worden voor toekomstige innovaties. Door met partners samen te werken, willen we het bewustzijn, het begrip en de acceptatie van neurodiversiteit vergroten en het stigma van diagnoses over de hele wereld uitdagen. Uiteindelijk helpt spel kinderen om hun sterke punten te vinden en aan te scherpen, waardoor ze de best mogelijke kans krijgen om vrienden te maken, op school te studeren en zichzelf op te stellen om te gedijen in het leven.

De kracht van spelend leren voor deze groep kinderen blijkt uit het succes van het werk van de LEGO Foundation-partner Play Inbegrepen™. Het vorig jaar gelanceerde Brick-by-Brick™-programma is ontworpen om kinderen in staat te stellen te omarmen hoe hun hersenen zijn bedraad om te communiceren in plaats van ze onder druk te zetten om op een neurotypische manier te presenteren of te communiceren. Studies op basis van resultaten van pilotonderzoek hebben aangetoond hoeveel autistische kinderen en kinderen met AD(H)D kunnen profiteren van leuke, door kinderen geleide activiteiten waarbij leren door spelen centraal staat. Het is dit succes dat de inspiratie vormt voor de Play for All Accelerator.


Hoe het werkt

De Play for All Accelerator, waarvoor het eerste cohort organisaties klaar is om in april 2022 van start te gaan, zal tot 20 miljoen dollar aan financiering verstrekken aan 25 sociale ondernemingen, organisaties en/of sociale ondernemingen van over de hele wereld. Het inaugurele programma loopt tot februari 2023 en zal ervoor zorgen dat deelnemers een selectieproces in drie fasen doorlopen, waarbij in elke fase financiering, mentorschap en leren door spelexpertise wordt geboden. Om door te gaan naar fase 2, moeten organisaties pitchen voor een panel, waaronder de LEGO Foundation, risicokapitaalexperts en betaalde neurodivergente adviseurs en kinderen. 12 succesvolle kandidaten gaan door naar de laatste sollicitatiefase waar ideeën worden getest en plannen worden afgerond. Afhankelijk van de resultaten worden maximaal vijf organisaties langetermijnpartner van de LEGO Foundation; fondsen ontvangen om hun ideeën en innovatie op te schalen en bewijs te genereren voor meer neurodivergente kinderen over de hele wereld. De LEGO Foundation stimuleert sociale ondernemingen, ondernemingen en organisaties met een e