De impact van perfectionisme en bevooroordeeld taalgebruik op het creatieve zelfvertrouwen van meisjes
De uitdaging van perfectie: twee derde van alle meisjes is bang om fouten te maken. Geslachtsgebonden taalgebruik en de druk om perfect te zijn belemmeren het creatieve potentieel van meisjes, zo blijkt uit een nieuw wereldwijd onderzoek van de LEGO Group.
Het onderzoek omvatte 36 landen en er werden gegevens verzameld van ruim 61.500 kinderen van 5 tot 12 jaar oud en hun ouders. Uit de resultaten bleek duidelijk dat meisjes zich van nature erg creatief voelen, maar soms geen zelfvertrouwen hebben om hun creativiteit te uiten. Opvallend is dat twee derde van de meisjes in deze leeftijdscategorie aarzelt om hun ideeën te delen omdat ze bang zijn om fouten te maken. Drie op de vijf meisjes voelt een maatschappelijke druk om perfect te zijn. Dit werd ook opgemerkt door ouders en zij waren het erover eens dat het verlangen van meisjes om geen fouten te maken ze ervan weerhoudt hun ideeën te ontwikkelen en te uiten. Veel ouders beweren ook dat de impact van deze druk op perfectie minder overheersend is voor jongens.
Verander onze woorden, verander de wereld van meisjes
Dus hoe kunnen we helpen het creatieve zelfvertrouwen te bevorderen en de barrière van perfectionisme te doorbreken, zodat meisjes zich tijdens het spelen door niets of niemand laten tegenhouden? Uit onderzoek blijkt dat één oplossing ons dagelijkse taalgebruik zou kunnen zijn.
Is de kans groter dat onze samenleving zegt dat de creatieve inspanningen van meisjes ‘cool’ of ‘schattig’ zijn? Uit gegevens is gebleken dat het die laatste optie is. Het is zeven keer waarschijnlijker dat onze samenleving de creatieve prestaties van vrouwen bestempelt als ‘schattig’, ‘lief’, ‘mooi’ of ‘prachtig’ en twee keer waarschijnlijker dat creatieve prestaties van mannen ‘dapper’, ‘cool’, ‘geniaal’ of ‘innovatief’ worden genoemd.