Hoe Shopify Een (Lego)Steentje Bijdroeg: Een Interview Met Shopify Winkelier 2TTOYS | 2TTOYS ✓ Official shop<br>

Hoe Shopify Een (Lego)Steentje Bijdroeg: Een Interview Met Shopify Winkelier 2TTOYS


2T-Toys (1).png

Op de Shopify Support afdeling komen wij natuurlijk dagelijks geweldige winkels en winkeliers tegen. Maar zelfs in deze overvloed aan fantastische bedrijven, ontmoeten wij af en toe winkeliers die zich onderscheiden vanwege hun enthousiasme, unieke winkels, en de indrukwekkende resultaten die zij weten te behalen met het Shopify platform. 

Menno en Simone, van 2TToys, zijn zulke winkeliers, die met hun ondernemerschap en enthousiasme het allerbeste uit ons platform hebben weten te halen, en met Shopify in korte tijd een opvallende groei hebben doorgemaakt, naar meer dan 1.25 miljoen bezoekers op hun webswinkel(s) per jaar. We gingen een gesprek aan met Menno en Simone over hun ervaringen met Shopify. 

Kunt u mij een kort overzicht geven van 2TToys?

2TTOYS is opgericht in 2002. Er werden wat speelgoedsets besteld in het buitenland en verkocht via Marktplaats en Speurders. Het bedrijf begon vanaf de keukentafel thuis, maar al snel werd 2TTOYS een gevestigde naam in de LEGO wereld. Anno 2023 is het één van de grootste afnemers van LEGO van Nederland, met verschillende webshops en een “echte” winkel in Den Bosch. 2TTOYS is actief in Europa en heeft partners over de gehele wereld. 

Hoe bent u destijds ertoe gekomen om uw speelgoed via Shopify te verkopen, en (hoe) heeft die beslissing uw werk beïnvloed?

De webshop van 2TTOYS begon simpel, er werden pagina’s gemaakt in Word, die werden opgeslagen als HTML en met een FTP programma geupload. Maar al snel werd het assortiment zo groot, dat er besloten werd in 2004 om een software programma aan te schaffen. De eerste jaren na de start van de ingebruikname van die software waren de resultaten aardig, maar een grote groei kwam er niet. Onze zoon startte als schoolproject een bedrijf in Shopify en wees op de voordelen van een op MYSQL gebaseerde webshop. Na diverse gesprekken met de toenmalige software leverancier besloten we in een boze bui om over te stappen naar een nieuwe webshop in Shopify. Een compleet lege en blanco shop, want het bleek niet makkelijk mogelijk de data van de oude website over te zetten naar de nieuwe site. We namen een bedrijf in de arm dat ons hielp met de overstap. Uiteraard zagen we in eerste instantie een daling in de verkopen omdat niet alle producten vanaf dag één op de nieuwe site stonden, maar al snel hadden we alle items toegevoegd en sindsdien zien we een enorme groei in het aantal bezoekers. Niet alleen in Nederland, maar door heel de wereld. 

"Hadden we de overstap maar eerder gemaakt. Shopify maakt ons het werk makkelijker, de apps zijn geweldig en het scheelt ons in tijd en fouten. De snelheid waarmee veranderingen kunnen worden doorgevoerd - met de telefoon als barcode scanner - is geweldig. Met de app op de telefoon is het mogelijk in real time prijzen te veranderen, berichten te posten op Social Media en de voorraad te scannen en aan te passen.

Tijdens de overstap hadden we een doel gesteld qua bezoekersaantallen, conversie ratio, retentie, aantal orders per dag en omzet gemiddeld per dag. In ons team was wat scepsis over deze ambitieuze doelstelling, maar we hebben alleen de financiële doelstelling niet gehaald. Dit wijden wij aan de economische onzekerheid in die periode; , de ordergrootte halveerde zowat in het tweede gedeelte van 2022. Als de gemiddelde ordergrootte gelijk was gebleven, dan hadden we ook onze financiële doelstelling gehaald. 

De andere KPI’s haalden we wel, en we hebben zelfs onze verwachting over het aantal bezoekers op de site met 20% overtroffen. Dit omdat de manier hoe de site opgebouwd wordt door Shopify (URL’s, sitemaps), de koppelingen met Google, Facebook, Instagram en andere socials. Met SE Ranking, Analytics en Search Console kunnen we snel en gericht heel makkelijk de site aanpassen waardoor we op alle relevante zoektermen gigantisch gestegen zijn in SEO ranking, naar een gemiddelde plek boven 20".

Waar komt de naam van uw winkel vandaan?

De eigenaren van 2TTOYS, Simone en Menno, hebben twee zonen, genaamd Thygo en Thymen. Zodoende werd het bedrijf in 2002 vernoemd naar hen. Op dat moment had de naam - onwetend - het voordeel dat we snel bovenaan stonden in de zoekmachines, omdat Google destijds een simpeler te beïnvloeden zoekalgoritme had. Naast 2TTOYS bestaat ook 2TTOYS4KIDS, ROLJO, Lion&Steel en Happytoys. We hebben een zuster site, 2TTOYS.INFO welke getarget is op Dubai en de rest van de UAE. Deze site wordt geïntegreerd in 2TTOYS.NL via Shopify Markten en een App die ons helpt met gedifferentieerde pagina’s, aanbod en prijzen op basis van Geolocation, hoewel het 2 verschillende bedrijven zijn. Ideaal dat Shopify Markten daar een supergoede tool voor is. 

Hoe helpt Shopify uw team of bedrijf haar doelstellingen te bereiken?

Onze grootste leverancier kent een korting structuur welke is opgebouwd uit variabelen. Voldoe je aan de eisen, dan bouw je de korting op. Als we niet waren overgestapt naar Shopify, dan hadden we niet kunnen voldoen aan alle eisen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, rapportages en inzicht in hoe onze site gebruikt wordt. 

Daarnaast maakt Shopify het mogelijk doelen te stellen aan bezoekersaantallen en omzet. We kunnen betere rapportages maken en hebben een koppeling gemaakt met onze andere, externe afzetkanalen / markten. Hierdoor hebben we real time inzicht in onze verkopen en voorraad. De tools die standaard in Shopify zitten, maken het ons makkelijk te voldoen aan de voorwaarden die we zelf stellen aan onze groeiende onderneming alsook de boekhoudkundige rapportages.

Wat is uw advies aan anderen die Shopify zouden overwegen?

DOEN! Het platform van Shopify is enorm gebruiksvriendelijk. Je hoeft geen HTML expert te zijn om een mooie webshop te bouwen. De integratie van apps is geweldig. Het is zo makkelijk nuttige app’s te installeren en te gebruiken. Ook de koppelingen met Google, Facebook en andere Social Media kanalen werkt feilloos. Shopify heb ik nog nooit kunnen betrappen op een fout, alles loopt prima en snel.

Denkt u dat de investering in ons product de moeite waard was? Waarom? 

De investering in Shopify hadden we eerder moeten doen. Doordat de pagina’s, producten en blogs SEO vriendelijk zijn, hebben we een groei gezien in het aantal bezoekers dat vertienvoudigd is ten opzichte van de eerdere site. Het bedrag dat Shopify vraagt is laag, de Return On Investment is zeer goed. Natuurlijk moet je wel blijven werken aan de site om deze aantrekkelijk te houden. Nu we bijna twee jaar met Shopify werken, hadden we eigenlijk gewild we dat we de overstap eerder gemaakt hadden. De groei die ons online gedeelte heeft bereikt, is puur en alleen te danken aan de functionaliteiten die Shopify ons biedt. 

Wat is het meest populaire type artikel voor 2TToys?

Sinds een jaar bieden we nieuwe LEGO sets aan via Pre-Order. Een maand voor de sets in de winkels liggen, verkopen wij deze sets al via Pre-Order. Alle nieuw uit te komen sets verkopen goed, met name de duurdere sets van Icons, Creator Expert, Technic en StarWars. 

De reguliere sets verkopen niet veel via de site, en dat terwijl we toch standaard een prijs hebben die 15% onder de LEGO prijs ligt. Een ander sterk punt van ons aanbod is het kunnen aanbieden van oudere sets. We zijn sterk gespecialiseerd in LEGO sets die al lang niet meer in de reguliere winkels liggen. We hebben een App geïnstalleerd waardoor klanten kunnen aangeven geïnteresseerd te zijn in een bepaalde LEGO set welke we wel op de site hebben staan, maar niet meer te bestellen omdat we ze niet meer op voorraad hebben. Als we dan een partij tegenkomen met die specifieke sets, dan krijgen geïnteresseerden automatische een mail van waaruit ze direct kunnen bestellen.

Ook verhuren we sinds kort sets. Klanten kunnen via een online reservering systeem zelf hun huurperiode boeken. Ook kopen we gebruikte LEGO sets in die we dan weer verkopen na controle.

Minder hard lopen de Playmobil sets. We voeren ook de merken COBI en Funko Pop! Die laatste is meer een impuls goed, mensen komen ervoor naar onze winkel. Maar de website dient voor Funko Pop! als een online vitrine voor onze fysieke winkel.

Welk artikel of artikelen was u het meest enthousiast over om aan uw bedrijf toe te voegen, en waarom?

Sinds we LEGO sets verhuren, is de vraag ernaar mooi gegroeid. Tijdens een vakantie huren mensen graag een dure LEGO set om die in een week tijd te bouwen. Op deze manier heb je wel de bouw ervaring zonder direct de set te hoeven kopen. Ook maakt het mensen enthousiast en kopen ze na een huurperiode vaak alsnog een LEGO set uit onze voorraad.

Heeft u een specifiek type persoon in gedachten - een denkbeeldige klant - waaraan u denkt wanneer u nieuwe producten aanschaft? Zo ja, hoe zien zij eruit?

We definiëren verschillende soorten klanten: kinderen (met ouders), en volwassenen (Adult Fans Of LEGO). We passen ons marketingbeleid daar op aan. Zo plaatsen we content op social media in de ochtend voor kinderen en in de avond voor volwassenen. Onze landingspagina’s passen we ook aan op de doelgroep, dit wel aan de hand van content die LEGO ons ter beschikking stelt. Ook passen we met behulp van Shopify Mail onze communicatie aan op de bestellingen van de klant. Iemand die Technic besteld heeft, krijgt een DM over Technic en aanverwante sets zoals Ideas, StarWars en Icons. Ook hebben we een loyaliteitsprogramma, daarmee kunnen klanten sparen voor korting bij onze winkel. Daar gaan we nog meer meer doen. Tenslotte hebben we verschillende distributiekanalen: de fysieke winkel, de webshops en de platformen. Onze site is ook een virtuele showroom voor de winkel. In onze winkel verkopen we impulsproducten, kleine cadeautjes van LEGO en Funko Pop!’s. 

Wat zijn enkele van de meest spannende of enerverende momenten geweest in het leven van 2TToys? 

Toen we begonnen lag ons huis vol met LEGO sets. Uiteindelijk hebben we de stap genomen naar een klein extern magazijn. De kosten waren toen relatief hoog voor een ruimte van 2 meter bij 2 meter. Toen we vertrokken uit het pand hadden we zowat de gehele eerste verdieping in gebruik. Via een tussenstap in de vorm van een eigen magazijn pand, maakten we alweer 10 jaar geleden de overstap naar een winkelpand aan een drukke, doorgaande weg in Den Bosch. We profileren ons als Specialist en niet alleen een winkel. Zodoende kozen we voor een locatie die makkelijk bereikbaar is met de auto, gratis parkeren voor de deur en een ruime opzet. We werken met een magazijn aan de winkel, maar de grootste voorraad beheren we extern op twee locaties. Die stap, van alleen online naar multi distributie met een winkel heeft ons geholpen te groeien naar het bedrijf wat we nu zijn.

Wat zijn uw plannen of doelen voor de toekomst van 2TToys?

De twee grootste doelen zijn het integreren van de POS kassa aan shopify en het aanpassen van de webshop met speciale content voor diverse geografische gebieden, dus dat je in welk land je ook komt, je relevante informatie ziet. Alleen producten die op die locatie op voorraad zijn tegen de prijzen en verzendwijzen die voor dat gebied van toepassing zijn. 

 

            

Επιστροφή στο ιστολόγιο